Wednesday, June 10, 2015

RECENZIJA: Florence and the Machine – How Big, How Blue, How Beautiful (2015)

Svaka priča o Florence Welch počinje njenim glasom. Jeste, ima jedan od najmoćnijih vokala današnjice (bar koliko je meni poznato), igra na ubjedljivost i mora joj se povjerovati šta god pjevala. Kad je srećna (bijaše li ikad?), niko srećniji od nje. Kad je boli – boli i mene. Da li obraćam mnogo pažnju na riječi? Uglavnom ne, osim u ovakvim situacijama kad pokušavam da pišem o njoj. Njen (i njene mašinerije) novi album „How Big, How Blue, How Beautiful“  je, da odmah to istaknem, najbolji do sada. Opsjednutost vodom, koja je bila lajtmotiv njenih ranijih radova, je navela da pomislim da sintagma iz naslova zvuči previše za očekivati, no igrala je na kartu zavaravanja traga, te se preselila u novi, nebeski hronotop, na kratko. Vode i vodenih prostranstava isto tako ima već od samog uvoda u album.
Aranžmani su veličanstveni, maksimalizam nasuprot minimalizmu. Flo zna gdje joj je mjesto, spremna je ušla u priču o velikim pozornicama, te svaka od pjesama, u najmanju ruku, zvuči kao da bi se ugušila u malom prostoru. I dalje je to kombinacija uzvika, uzdaha, pitanja bez odgovora (ne retoričkih, jednostavno se sve svodi na neinformisanost i frustraciju zbog iste), te pitanja koja se pretvaraju u igru bezgraničnog odsustva prave komunikacije. Između nema zvučnih praznina; to kako se nedodirljive cjeline prelivaju jedna u drugu u samo jednoj pjesmi, znak je da na ovom albumu ništa nije slučajno i da je rađen da bi izazvao reakcije, bespogovorno dobre. Igrati na sigurno je važno, a centralna figura te igre očigledno uživa u svemu tome. Opšti utisak nekad pređe u, da se poslužim stihom iz „Queen Of Peace“: „a long scream/out there, always echoing“. Njena osobenost su i na prošlim albumima bile pjesme koje počinju iznenada, od sredine, uglavnom provučeno sve kroz naizgled nesređene, bezmalo i usputne informacije koje će, tek negdje na kraju, stvoriti punu sliku odnosa (uglavnom neostvarenog ili prekinutog nerazumijevanjem, da ne kažem nepomirljivim razlikama, jer nisam advokat za razvode, i to ne nužno ljubavnog, mada je na „How Big, How Blue, How Beautiful“ tragična ljubavna priča sa svim posljedicama koje služi uz sebe nit koja povezuje pjesme). Cijeli repertoar benda Florence and The Machine počiva na dizanju tenzija, pa i onda kad se na kratko presele u neku suptilniju varijantu (kao u „St. Jude“) to ne zvuči kao otklon od teatralnosti, već samo kao pauza između dva čina.
Optimizmu nema mjesta na ovom albumu, pa i onda kad se tračak neke nade pojavi, u konačnici će ga makar nesigurnost staviti u drugi plan, kao u pjesmi „Long & Lost“, gdje postojeće stanje ima prednost nad onim što bi moglo biti, pri čemu je postojeće stanje najgore moguće. Uvodna „Ship To Wreck“ je postala pravi radijski hit. Pjesma o samodestrukciji i žaljenju rađena po uzoru na gitarski pop sredine osamdesetih, naročito efektivna na prelazu iz strofe u vapaj iz naslova, možda je i najbolja od svih. Jednako snažna je i neobična, krikovima obojena „Delilah“, o zarobljenosti koje može da stvori iščekivanje.
Neke prednosti ovog albuma su u isto vrijeme i njegove najveće mane; gorepomenuti pesimizam zna biti jako zamoran u svojoj dosljednosti, isto kao i njen glas koji će preći u samo desetak pjesama od magnetsko privlačnog do iritantnog. Previše biblijskih referenci mogu pomoći boljem razumijevanju poente, ali takođe i oduzeti od ubjedljivosti.
Njena eteričnost zna da bude uznemirujuće naporna osobama koje su s obje noge na zemlji i u stanju su da stvarnost sagledavaju, pa, kroz stvarnost, a ne da je razlažu kroz vode, stijenje i splet religija s primjesama mitologije, ko da joj je muzički guru bio Oliver Dragojević, u najmanju ruku. Ona (kao lik iz ovih priča, a ne nužno vokalna solistkinja ili autorka) je previše krhka, previše senzitivna, ova intimna ispovjest zato zvuči još intimnije, ali i nerazumljivije u pojedinim momentima. Pokriti to stihovima u njenu odbranu bi zvučalo kao: „maybe I've always been more comfortable in chaos“ („St. Jude“).
Ovaj haos završava molitvom, neobičnom molitvom u kojoj se mater i Bog izjednačavaju u poimanju djevojke koja je napustila zabavu i izgubila cipele (ponovo se otvara nova metatekstualnost i jedva se da pratiti) i u kojoj traži da se izdigne iznad svoje nesreće.
Oprostiti sebi je misija. Biti slobodan i biti dobro je njen nastavak. Sve je ostalo otvoreno na ovom gorko psihodeličnom albumu za novija poglavlja.