Saturday, February 15, 2014

INTERVJU: Željko Milović




 (Objavljeno na ugašenom "Gardencafe" portalu 15. februara 2014. godine)

Istorija crnogorskog pop roka 1956-2013" je naziv monografije koja će, kako se čini, obilježiti i izdavačku i muzičku godinu u Crnoj Gori. Na jednom mjestu će se naći i aktuelni i bivši, pa i već odavno zaboravljeni muzičari i bendovi. Riječ je o vrlo smjelom poduhvatu Željka Milovića, književnika i publiciste iz Bara, koji će objaviti Matica crnogorska.
Dok čekamo da monografija konačno dođe u naše ruke, razgovarala sam s Milovićem o tome zašto još uvijek knjiga nije gotova, o prvoj crnogorskoj gitarijadi, o njegovim omiljenim pjesmama i još nekim važnim stvarima. Kafu nismo popili.


Koliko je tvoj muzički ukus imao udjela u tome koliko će koji muzičar imati prostora u monografiji? Šta je, na kraju krajeva, bio kriterijum?

Kad neko radi ozbiljnu monografiju, sa svim što nosi naučno-istraživački rad, a ova knjiga to jeste, obzirom da će biti jedno od pomoćnih sredstava i na nekim fakultetima, onda tu nema ni promil mogućnosti da lični afinitet utiče na selekciju i na količinu pisanja o nekom od bendova ili pojedinaca. Jedini moj kriterijum je važnost informacije, a takav metodološki pristup je od početka dogovoren sa izdavačem, Maticom crnogorskom.

Apsolvirali smo jedno: da ti nisi krenuo da pišeš ovu monografiju, niko drugi ne bi. Koliko puta si do sada bio na pragu da odustaneš i pitao se što ti je to trebalo?

Svakog dana se to pitam, jer mi ponekad izgleda kao nemoguća misija. I dalje se osjećam kao da sam u dubokoj šumi iz koje se izlaz ne nazire. Taman završim jedan dio poglavlja, skupim izvore, sagovornike, i ispostavi se da je neko od njih dao netačne i nepotpune podatke, ili da nema dovoljno tačnih infoirmacija za neki događaj i period, pa se od jednog starog otvore tri nova hodnika, ili nešto ostane da visi”. Konkretno, to ovako izgleda - za rekonstrukciju sedam Budvanskih gitarijada od 1967. do 1973. morao sam dvaput da idem za Kotor, jednom u Tivat, tri puta za Budvu, i da pročitam šest kompleta različitih novina iz tih godina, pa da koliko-toliko rasvijetlim te pionirske dane rocka na primorju. A to su, inače, samo tri, četiri strane u knjizi.  

I ko je pobjednik prve crnogorske gitarijade? I kad je uopšte bila i gdje?

U sali Zeta filma u Budvi, 5. februara 1967. godine. Pobijedio je kotorski VIS Biseri Boke”.

Na kakve si sve prepreke nailazio u dosadašnjem istraživanju? Po prvim najavama, monografija je već trebalo da bude gotova, a ti i dalje obilaziš teren u potrazi za novim informacijma.

Najveća prepreka je da pouzdanih izvora, u smislu dokumenata, arhivskih fakata, oko kojih svi monografisti grade priču, jednostavno – nema. Nismo za sve ove godine ozbiljno shvatali našu muziku i naš rad, i niko ništa nije sačuvao osim eventualno sami akteri. Tako da su mi najvaljaniji izvor novinski tekstovi, a njihovo traženje i iščitavanje zahtijeva ogromno vrijeme, i nema ih mnogo. Naredni korak je razgovor s muzičarima, što nosi dva ogromna problema – prvi je novac, jer ta istraživanja i ekskurzije po CG sam finansiram, a drugi je vjerodostojnost podataka, pošto naši muzičari često znaju da se selektivno sjećaju i da uljepšavaju stvari. Da u ključnom trenutku Ministarstvo nauke nije obezbijedilo sredstva za rad u Narodnoj biblioteci u Beogradu, rad na knjizi bi prestao i ja bih digao ruke, jer se jednostavno nije moglo dalje bez informacija koje sam tamo prikupio.   

Šta voliš, a šta ne voliš kod monografija?

Nikad nisam radio na monografiji ako nisam uživao u učenju dok je pišem, odnosno ako nisam saznavao neke sasvim posebne stvari koje su me interesovale, a koje drugi nisu znali. Tako je bilo sa sve tri monografije o Baru, gdje sam, kopajući po arhivima, sa ushićenjem malog djeteta tražio moje ili pretke mojih poznanika, ili stvari koje su bile označitelj mog djetinjstva ili mojih bliskih, ili grada kakvog sam ga poznavao. Rekonstrukcija nečeg iščeznutog, odnosno sastavljanje čitave slike događaja ili ličnosti iz različitih izvora je nešto što se graniči sa sopstvenim stvaranjem tog nečega, naročito ako znaš da bi, bez tvog rada, sve bilo zaboravom izbrisano sa lica zemlje. Svi mi što pišemo monografije sa još neobjavljenim podacima volimo za sebe da mislimo kako imamo tu mesijansku ulogu ubijanja zaborava ili uštogljenog uvriježenog mišljenja.Tako je i sa ovom monografijom o CG pop-rock muzici, otkrila mi je svijet sa sasvim konkretnim akterima za koga nisam ni znao da je postojao.    

Koje su najbolje, po tvom mišljenju, crnogorske pop-rock pjesme? Možeš li napraviti top 5 listu?

Najbolja, najkompleksnija, i sve ostalo naj” je Makadamova “Balerina”, kojoj ne možete ništa oduzeti, ni dodati, i to će svaki čestiti muzičar ove zemlje priznati. Ostatak slažem ne po kvalitetu, već onako... „Vrati je, more“ - Entuzijasti, „Mala“ - MN Singers, Samit u buregdžinici Laibach” i Smrt popa Mila Jovovića” Ramba Amadeusa, “Matilda” - Jozef K, Zastave” Perpera, Etno” Gospode Glembajevih, Šobićeve „Sunce tebi, sunce meni“, „Svetionik“ „Umjesto gluposti“, Knezova „Mia bella signorina“... Ovo onako, na prvu loptu...

Čime se danas bave bivši crnogorski muzičari?

Neki su ribari, neki taksisti, neki kose oko kuće, a neki su predsjednici suda, političari, advokati, dekani fakulteta...

Budući da je sjedište našeg portala u Budvi, zanima me ko je među Budvanima najzanimljiviji muzičar ili bend?

Nisam dovršio Budvu, iako sam četiri puna dana proveo u gradu. Teško je sklopiti priču ako ljudi neće da odrade svoj dio posla, ili ih ne interesuje. Volio bih da dovršim tekst o sastavu „Naslovna strana” – „Meduze”, pa ako neko od stare garde muzičara čita ovo, pozivam ga da se javi, da ne bude monografija bez njih. Od Budvana, najzanimljiviji i najpouzdaniji sagovornici bili su čuveni Niko Krpa, pokretač prve Gitarijade, bubnjar „Butua Fenicuma”, i Džemo Radonjić, „Makadamov” basista.

Koji crnogorski bend ima ili je imao najbizarnije ime?

Titogradski neo-pank sastav „Tako se Mitar borio protiv sedam mazohističkih ružičastih slonova”.

Pominješ li u monografiji The Acropolys band?

Pominjem, a lomio sam se da li da to uradim. Onda mi je jedan od ljudi od kojih imam veliku pomoć, jer su njegova dosadašnja istraživanja o crnogorskom pop rocku bila veoma precizna i utemeljena, Milan Mandić, rekao da je bitan bilo koji bend koji je ostavio trag, pa tako i ovaj moj, negdašnji, i da nije fer da se ne pomene jer sam ja autor knjige.

U vezi sa prethodnim pitanjem, barsku scenu poznaješ bolje od svog džepa, ali da li si ipak saznao nešto novo u toku istraživanja za ovu knjigu?

Jesam, saznao sam da me jedan od pionira pop rocka u Baru, i Crnoj Gori uopšte, godinama žestoko varao u vezi jednog veoma bitnog podatka. Ali sam na drugoj strani saznao i da je jedan od najvećih muzičara koje je grad imao, Vito Ujes, bio početkom šezdesetih dio elitne ekipe Muzičke škole Titograd, koja je autobusom putovala po gradovima i širila među mladima priču o pop muzici, swingu, jazzu i rocku. Otkrio sam i vanserijskog kompozitora Janka Nilovića, porijeklom iz Livara, koga je semplovao i Puf Daddy.

U biografiji na Wikipediji piše da si dva puta bio ghost writer, i ti si jedini koji to priznaje. Kako to izgleda?

Vjerovatno nakon filma Romana Polanskog svi znaju da je ghost writer pisac koji napiše knjigu, a neko drugi je potpiše svojim imenom. Prvi put sam to uradio iz privatnih razloga, da bih pomogao jednoj dragoj staroj gospođi koja je imala građu, ali nije umjela da to finalizuje. Drugi put su bili u pitanju posve trivijalni razlozi – dobre pare. Čovjek je uzeo novac, ali nije imao znanje da napiše djelo, a ja obrnuto, pa smo se našli.

Milović je pisac, esejista, publicista, zaposlen čovjek i najviše od svega otac i suprug. Koji je od njih najumorniji?

Onaj koji do četiri ujutro sređuje podatke za monografiju, pa legne i od umora ne može da zaspe do pet i po, jer mu igraju slova pred očima, pa ustane u sedam da bi vodio sina u školu, a sebe na posao do dva popodne. Onda popodne piše članke za časopise i portale, provede dio vremena sa kćerkom, jer ga sin maltretira pitanjima svo to vrijeme dok su skupa, pa svima napravi večeru i sjedne opet da piše oko devet onu istu monografiju s početka rečenice, i onda oko 23:00 kolabira, jer je tada najumorniji. Probudi se ujutro pokriven na kauču i nervira se što nije završio sinoć ono što je mislio. Uz to, poseban umor su predstavljala sva ova putovanja po Crnoj Gori, jer ideš u nepoznato, na cio dan, nadajući se da ćeš oposliti što si naumio. Što se nekada i ne dogodi.

Pominjao si mi u privatnom razgovoru da u planu imaš još dva poduhvata, da li je rano da o njima govorimo javno? Možda samo malo da zagolicamo maštu čitalaca?

Prvi projekat je monografija Muzičke škole u Baru, to me čeka, obećao sam. A drugi, meni sa profesionalne strane mnogo primamljiviji, jeste nastavak rada na prikupljanju i selektovanju podataka za monografiju o „Eurosongu”, od prvih „Jugovizija” do današnjih dana. Biće to sasvim drugačiji pristup ovoj manifestaciji od dosadašnjih, sa neobjavljenim podacima, prevodima, ekskluzivnim izjavama aktera, razotkrivanjem nekih malo poznatih zakonitosti koje prate ovu kontraveznu manifestaciju od početka... Još 2006. sam angažovan da za dansku provladinu agenciju SCOOP napišem opsežan i detaljan esej „Zloupotreba Eurosonga u političke svrhe u zemljama bivše Jugoslavije“, i to je bila inicijalna kapisla za početak nastanka te knjige. U njenom razvoju naročito uživam, ali se ne opterećujem kada će i za koju izdavačku kuću izaći. Ako bude po planu, negdje 2016. godine.


No comments:

Post a Comment