Thursday, January 22, 2015

INTERVJU: Irena Žilić


(objavljeno na ugašenom "Gardencafe" portalu 22. januara 2015. godine)


O kantautorskoj muzičkoj sceni, s posebnim akcentom na predstavnice nježnijeg pola, dugo se govorilo kao o fenomenu. U posljednje vrijeme se čini da je ta scena prestala da bude fenomen i da se tretira kao jedna izuzetno kvalitetna muzička stvarnost u Hrvatskoj. Irena Žilić je toj stvarnosti najprije dala doprinos svojim EP izdanjem „Days Of Innocence“, koji je uspio da je otrgne od anonimnosti za vrlo kratko vrijeme i stvori joj zaista brojnu bazu poštovalaca, a krajem septembra prošle godine se taj EP većim svojim dijelom proširio do cijelog albuma pod nazivom „Travelling“, o kome se još uvijek puno piše i puno govori, i koji se još uvijek itekako sluša. Pokušati ga zatvoriti u neki muzički prostor je veoma teško - na jednoj veoma uravnoteženoj folk podlozi smjenjuju se motivi keltske muzičke tradicije, u tekstovima ima balkanske težine i sirovosti s kojom se stapaju toplina i privrženost, s blagim primjesama popa u pristupačnosti i zaraznosti melodija i ponegdje soula u pjevačkim ukrasima, što čini ovaj album zaista slušljivim na više nivoa.

Da li si očekivala da će javnost ovako dobro prihvatiti tvoju muziku? Čini se da je, u nekom smislu, prošla godina bila tvoja godina, što potvrđuju i godišnje liste na kojima je tvoj album uvijek visoko kotiran i brojne koncertne aktivnosti koje su za tobom.

Znala sam da album ima značajan pomak od dosadašnjeg snimljenog materijala i pretpostavljala sam da će taj pomak biti i primjećen. Ali unatoč tome što sam ja sama bila zadovoljna cjelokupnim procesom i materijalom, naravno da je teško pretpostaviti hoće li se drugima svidjeti i u kolikoj mjeri.

Ne skrivaš svoje poštovanje prema uzorima. Upoređuju te s divama kao što su Ana Calvi i Norah Jones. Kakav je osjećaj biti u takvom muzičkom društvu i ko je još uticao na tebe da postaneš ona Irena koju danas rado slušamo?

Nema razloga da ga skrivam, jer u krajnjem slučaju to su ljudi koji me i inspiriraju na neki način. Mislim da usporedba s njima ide u kontekstu toga da su to glazbenici čiji glazbu i sama slušam, više nego što mogu reći da sam u njihovom muzičkom društvu... ali hvala ti na tome! Što se tiče drugih utjecaja tu su Brandi Carlile, Ben Howard, Melody Gardot, Laura Marling...

Tvoja muzička stvarnost je, sudeći po onome što se može čuti na albumu, izrazito melanholična. No, kad se uđe dublje u svaku pojedinu stvar, čini se da je „Traveling“ jedan jako optimističan album, koji uporno poziva na to da se ne odustaje, da uvijek treba biti zadovoljan onim što imaš, da se može uživati u trenutku i dragim uspomenama. Kako uspijevaš da zvučiš sjetno, a u isto vrijeme raširiš toliku dozu pozitivnih misli?

Možda jer na sjetu/melankoliju gledam kao na nešto u čemu možeš i smiješ, a nekad i trebaš, malo uživati. Ne vidim je kao bezizlazno stanje, niti nešto u čemu bi trebalo trajno „zapeti“.

Teme su raznovrsne, s jedne strane meditativni doživljaj prirode, s druge strane razmišljanja na temu svakodnevnice, između toga jedna predivna oda roditeljskoj ljubavi, povratak u djetinjstvo, a najmanje je onih koje govore o muško-ženskim odnosima. Kako si uspjela da izbjegneš tu zamku u koju se obično upadne na prvim albumima, da gotovo u potpunosti budu napumpani svim ljubavnim krahovima adolescentskih i studentskih dana?

Nisam vidjela to kao nešto što treba izbjegavati, niti da je to nužno loše. Više je stvar toga da je album nastajao u dužem periodu, pa se naravno vlastiti fokus misli kroz to vrijeme mijenja. Isto tako, neovisno o tipu odnosa, on mi mora biti bitan ili barem smislen da bi mogla pisati o njemu, pa sam samim time i „ograničena“, jer na sreću ne doživljavam redovito probleme u odnosima koji su mi bitni. Da u vremenu stvaranja albuma doživim veliki krah ili krahove po tom pitanju, mislim da bi teško izbjegla njegovu tj. njihovu tematsku dominaciju nad samim albumom.

 Mark Mrakovčić se potpisuje u posljednje vrijeme ispod mnogih dobrih albumskih izdanja, a i na tvom albumu ima ulogu muzičkog superheroja. Kako je tekla ta saradnja i ko je koga više inspirisao u toku rada na albumu? Naravno, i drugi ljudi koji su sarađivali na tvom albumu su ostavili jak pečat i bilo bi ih lijepo pomenuti.

Suradnja s Markom je bila vrlo lijepo iskustvo, jer je uvijek lako raditi s talentiranim ljudima koji su k tome prizemni. Ono po čemu vidiš da je dobar u tome što radi je, između ostalog, i njegov način na koji pristupa samom procesu snimanja i koliko razmišlja i ulaže energije u to da svoj posao odradi najbolje što može. Po pitanju inspiracije mogu samo govoriti u svoje ime i reći da su njegov entuzijazam i pristup produciranju bili poprilično inspirativni. Također, uz njega  su na albumu sudjelovali i Ivana Žabkar (na violini), Vatroslav Gmaz (na bubnjevima) i Lucija Ćustić (back vokal). Kao i Mark i oni su isto bili dio čitavog procesa snimanja i priprema za snimanje, i samim time unijeli i dio svojih ideja u „Travelling“. Meni je osobno drago čuti „komadić“ svakog od njih u albumu, jer znam koliko su svi vremena uložili da bi
album bio takav kakav je.

Kakva će biti ova godina, ima li nekih konkretnih planova, zriju li u tebi nove pjesme,
spremaju li se neki nastupi ili neka saradnja od koje će nam pamet stati?

Ove godine je fokus na nastupima i koncertnim promocijama albuma i u regiji i izvan nje. Redovito nešto piskaram, ali isto tako ne forsiram nove pjesme. Što se tiče suradnji, u kontaktu sam sa jednim producentom iz UK-a, ali nemam u planu ove godine snimati novi matrijal, tako da će to za sada ostati samo na tome.

Već si nastupala van Hrvatske, pa me zanima, na skali od „naravno“ do „vidimo se do kraja ove godine“, da li jedva čekaš da dođeš u Crnu Goru i odsviraš nam album?

Naravno, i najiskrenije se nadam da se vidimo uskoro! Uvijek je interesantno i lijepo doći negdje gdje nisam bila do sada, a pogotovo ako tamo postoji i interes za moju glazbu.

No comments:

Post a Comment