Serija praznika je, ako realno uzmemo, doba teških
depresija, osim ako je neko toliko dobar u isključivanju sebe iz stvarnosti, pa
samo pokretom oka konstatuje da se nešto događa. Pokupovalo se svega kao da će
rat, januar je opet najduži na svijetu – porodična idila na najvišem nivou. Godišnje
liste albuma su se zgotovile zajedno s ruskim salatama i jagnjećim pečenjima, a
ova moja mala muzička poslastica se može provariti zajedno sa smrznutim
ostacima hrane.
- Dan Mangan + Blacksmith – Mouthpiece
U epizodi:
Zašto se ne javljam na telefon. Dobro, nije da se ne javljam, ali pustim malo duže da zvoni. Zato što već
dvije godine nisam imala neku pjesmu za koju sam poželjela da je čujem svako
malo, pa je postavila kao zvono na telefonu. Onda se prije neki dan pojavio „Club
Meds“, novi album kanadskog kantautora Dan Mangana i ja sam ostala hipnotisana,
zbunjena, prije svega činjenicom da sam taj album dugo čekala i na kraju nisam
bila razočarana. Mouthpiece se, doduše, pojavila još prije dva mjeseca
kao najava albuma, ali sam bila strpljiva da je čujem tek onda kad bude dio
jedne vrlo čudne skupine albumskog karaktera. Priznajem, loše sam uradila, jer
se izdvaja iz gomile, jer može da živi sama svoj život. Mouthpiece je generalno
pjesma koja govori o frustraciji, naravno, u odnosu dvoje ljubavnika, sadašnjih
ljubavnika, s prošlošću koja je prestala da djeluje kao stvarnost. U poetskom
smislu, jer Mangan je za mene do sada bio prije svega pjesnik, pa tek onda
muzičar, svoje duge, preširoke, rasplinute stihove kojima se kraja ne nazire
(kao da je bio pod uticajem Krleže, o, čovječe), zamijenio je ovog puta
kratkim, blago nadrkanim mislima, izjavama, zaključcima i pitanjima, svime onim
što na najdivniji mogući način može dočarati nivo frustracije u jednom vrlo
stabilnom čovjeku. Muzički, jer konačno je Mangan postao dovoljno i muzičar, u
čemu mu zvanično pridruživanje benda pomaže (šteta što nije i ranije bio više
bendovski tip), ova pjesma ima zaraznu bas liniju, agresivnu bubnjarsku
pratnju, akustični ukras iz pozadine i udvajanje vokala koje sugestivno uvlači
u svijet pjesme s diskretnom „kao horskom“ pratnjom pred kraj, kad već više ni
sama nisam sigurna ko želim da budem dok slušam ovu pjesmu. A istrošiću je, kao
i sve pjesme koje su mi zvonile svaki put kad bih nekome bila potrebna. Kao i
sve pjesme koje slušam po nekoliko puta pred spavanje. Ali ostaće mi još nekoliko
s ovog vrhunskog albuma. Cijela je godina pred nama.
2. Billy Andol
- Kapetan
U epizodi: Kako
sam naučila da se izborim s kišom. Zapravo, nije bilo teško. Jednostavno sam shvatila da nije najgora stvar
biti zatvoren u kući nekoliko dana. Onako malo pogubljena i nemoćna, ali s
pravom da se ne očešljam – zašto da ne. Osjećaj zatvorenosti je sličan onom kad
si na brodu, rekla bih. Osim što bih povraćala da sam na brodu. Ne bi mi bilo
prvi put.
A kad smo kod
brodova... Neizostavno vrtim već mjesecima pjesmu Kapetan sarajevskog indie
benda Billy Andol. Jedan od onih bendova koji ti budu dragi, a onda ih
čuješ uživo i zarobe te za cijeli život. Teško je s jednog konceptualnog albuma
izdvojiti samo jednu pjesmu i govoriti o njoj nevezano za ono što joj prethodi
ili joj slijedi. A „Kako je Billy pokušao da preplovi svjetska mora i šta mu se
sve desilo na tom putovanju“ je zaista jedan nesvakidašnji koncept, jedna vrlo
melodična epika, cijela kandidovska avantura, izuzetno pjevljiva pripovijest o junaku
vrlo oštre percepcije i misli. U tekstualnom smislu, jedan takav bi se album
mogao i prepričati. Kapetan je samo priča o situaciji, samo dio jedne šire slike,
detalj o brodskom nedinamičnom i zaludnom životu između tačke A i tačke B,
praćena poluagresivnom gitarskom podlogom. Namjerno kažem da je podloga, tako
zvuči u strofama, dok se ne probije u refrenu; prijeti da postane dosadna, ali
na kraju to ne postane, već ostane u glavi kao neka mantra, kao posljednji
ispit koji nikako da položiš, nešto tako. I kratak refren je bio vrlo dobro
rješenje, s obzirom da su strofe prijetile da uguše, pa je je kratkoća refrena
svojevrsni filozofski predah. Svejednoća je ovdje da dočara pasivno-agresivno
stanje, pa sve ono što je nedorečeno u te dvije riječi, ritam sekcija nadoknadi,
a da se ni ne trude previše.
Kapetana sam
slušala danima, osjećajući se zarobljeno u svakodnevnici. Dok se pitam koliko
bi dug bio naslov ovog albuma na njemačkom, razmišljam o sljedećem, kratkog
naziva Linije, koji Billy Andol najavljuju za mart ove godine. Drugačiji, kažu.
Čekam.
Rekoh, taman sam
naučila da se izborim s kišom. A onda je pao snijeg u „najboljem od svih
svjetova“. Svejedno je, svejedno jeeeee.
3. Artan Lili
– Najbolje Što Znam
U epizodi:
Dosta sam se nervirala, neću nikad više. Ne znam koliko će me dugo to držati, moje su
odluke uvijek novogodišnjeg karaktera. Ali otpila sam neko pivo na minus
petnaest, ušla u kuću i onda pustila Artan Lili. Fora je što je taj bend
svojim sukcesivnim objavljivanjem pjesama postigao da im album bude sastavljen
od hitova. Danas, naravno, slušam samo jedan od hitova, pjesmu koja mi je na
glavu sasula punu kantu sebičnosti i dobre volje. Najbolje Što Znam je vrlo
zarazna i sugestivna pop rock (s primjesama punka, rekla bih) pjesma, dovoljno
kratka da na brzinu odradi posao preobražavanja, dovoljno duga da u nju stane
cijela kombinacija pozitivnih i negativnih činjenica koje će se stopiti u
zaključak iz naslova. Kao da je neko spojio fazu i nulu, upravo takav je
osjećaj. Vrlo jednostavna muzička priča, s uzvikom iz daljine koji, u nekom
suludom tumačenju, odaje utisak nevjerovatnog olakšanja. Sve je s ovom pjesmom
jednostavno, sve je rasterećujuće. A nije čak ni najbolje što Artan Lili znaju.
4. Bonnie
"Prince" Billy - I See A Darkness
U epizodi:
Prežderavanje. Zaista, trebalo
bi ukinuti ove praznike. Ili bar uvesti neki zakonom regulisan post, pa ne bi
bilo da „mjesec Ranisana počinje“, kako je to rekao jedan moj prijatelj. Jer
nakon prežderavanja ide totalno pomračenje. Nešto što samo čovjek, čini se,
može da izgura. Životinje to sebi ne bi dozvolile.
A kad sam već
pomenula pomračenje, zasvirala mi je I See A Darkness. Ona brža verzija.
Ona vesela verzija tjeskobe i obnevidjelosti. Ona bendovski potpuna,
očaravajuće pjevljiva, vrckava, a u isto vrijeme sva ugušena od neke teške muke
i molećivosti koja se do kraja pretvori u mrvu nade, trenutak prije nego lirski
subjekat shvati da je došao do same litice i korak ga dijeli od padanja u ponor,
neki pakleni krug ili samo vodu, hladnu... bolje da stanem. Balkansko srce moje
voli kad se muka pjeva kao da je radost. Kad veselim glasom cvrkuće se pomrčina,
bubnjar predvodi krvnu sliku cijelog „čovječe, ništa se ne vidi“ koncepta, dok
u pozadini samo prateći vokali odaju tajnu da je zadnja ura. Uz dužno
poštovanje čak i predragom Johnny Cashu, mislim da nakon ove skakutave nikad
više nisam čula staru, melanholičnu, presporu verziju pjesme.
Nalazi se na mini
izdanju Now Here's My Plan, objavljenom prije skoro tri godine. Već neko
vrijeme noću sanjam kako iz prvog reda slušam ovu stvar uživo, a ljeto je, i na
moru smo.
5. Elvis J.
Kurtović - Ko Te Kara Nek Ti Piše Pjesme
U epizodi:
Opet stvaralačka blokada. Ako se uzme u obzir da je svako pisanje stvaralaštvo, naravno. Jer taj „nazovinaučni“
rad još uvijek nisam završila, posljednji blog je išao prije sedamdesetak
godina, da ne pričam o tome da sam posljednju pjesmu napisala dok sam još
uvijek bila nesrećno zaljubljena, a tome ima preko dvanaest godina. Kad sam
bespomoćna, raznježim se. A kad se raznježim, samoj se sebi pomalo gadim. Letim
od splitskih festivala, preko Mesama, pa sve do onih prvih godina budvanske Pjesme
Mediterana, slinim na „malu rupicu na bradi“, i steški mi se, steški mi se
stvarno tek onda kad me sačeka Elvis, onaj naš, jugoslovenski, iz
komšiluka Kralj J. Kurtović. Ko Te Kara Nek Ti Piše Pjesme je poput
scene iz nekog od filmova rađenih po romanima MirJam ili njoj sličnih
spisateljica: ne baš pretjerano mlada žena koja, u svojoj trošnoj kući, negdje
kraj prozora, nasuprot zelenog kredenca (na kome šljašti potpuno nova Samsung
mikrotalasna pećnica nikad upotrijebljena), drži povezane papire ispisane
godinama unazad o ljubavi koju je sama osudila na propast svojim dvostrukim
moralom, ah, tugo jesenja. A negdje s radija, k'o da savjest pecka po glavi,
čuje se glas nikad prežaljenog čovjeka, koji je u međuvremenu postao Halid umjesto
Halida... i tako mi misli lete s jedne na drugu sliku, Elvis u odijelu, kao
pobjednik velikog mediteranskog festivala, jer ova pjesma je takva,
festivalska, ako izuzmemo taj jedan glagol koji bi bockao staklene uši svakog
predsjednika žirija. I tako mi se vrati inspiracija i samo ređam slova ko
šlagove na torti i dobro je. Sve je dobro.
6. Peter
Gabriel - Father, son (OVO, 2000)
U epizodi: Prespavati
doček Nove godine. Nije
mi prvi put, naravno. Mislim da već godinama, svjesno ili nesvjesno, odustanem
prije ponoći, jer to je dan sasvim običan i noć još običnija. Ili nije.
To s novim
godinama je čudno. Jedan je od rijetkih praznika koji volim, a ne da mi se da
ga učinim posebnim već godinama. Umorna sam ili sam spriječena, ili se razbolim
u posljednjem trenutku. A onda sam ove godine uhvatila trenutak u kome je jedna
mala ruka koju sam sama rodila zavukla se u moj rukav i tako smo ležali nas dvoje
i bilo je najposebnije ikad.
Moje dijete jako
voli pjesmu Father, Son. Uvijek ostavi sve svoje igračke kad u jednom
crtanom filmu čuje taj klavir, jer tačno zna da ide ona scena kad bludni sin
krava na brdašcetu tuguje za svojim ocem koga su ubili kojoti. I na stranu ta
silna tuga, a bilo je i kod nas na samom početku ove godine mnogo tuge, kad smo
umjesto presjedanja s kafe na kafu, susretali se po kapelama i grobljima;
kažem, na stranu ta tuga, jer ova pjesma nije tužna, samo malo skreće pažnju na
nepravdu, na činjenicu da naši očevi zaštitnici, očevi pravednici i očevi koji
ne govore mnogo riječima već djelima, jednog dana više nisu tako jaki i više
nisu tako svemogući. Ali blago onima koji ih imaju, makar kakve. Moj bi, da je
dočekao ovu godinu, 1. januara napunio šezdeset devet. I nije ni čudo što ga
ova sjetna prelivanja po dirkama i blago zamišljen i poprilično dalek glas Peter
Gabriela dozovu svaki put. Jer ja sam nekad bila sin svog oca. Najbolji sin
od svih kćeri. I to je ta priča. I to je taj Peter Gabriel kad piše namjensku
muziku.
7. Bruce
Springsteen – All That Heaven Will Allow (live in Sweeden, 1988)
U epizodi:
Hepiendovi. Ne usuđujem
se da želim previše. Zdravlje, sreća, ljubav – dovoljno je to. Jedan dobar
koncert je samo bonus. Makar i repriza nekog koji sam već pohodila. Večeras
pokušavam da zaključim ovaj tekst uz veselo izdanje Springsteena. Uz
ljubav koju blagosiljaju nebeske sile. Nikad ni jedna pjesma nije bila toliko
bezlična i nadasve jednostavna na albumu, a toliko puna života i neskrivene
radosti i ushićenja u svojoj live verziji kao All That Heaven Will Allow.
Posebno s dugom predigrom Big Man Clemonsa na saksofonu („seksofon“ u slobodnom
prevodu, samo u ovim iznimnim slučajevima), te here she comes walking uvodom
koji je dodat da pojača napetost (nešto kao here comes the bride momenat,
nevjerovatna simbolika i teatralnost), razdragana pjesmica koja kao da je
slučajno uletjela s nekog albuma Cliff Richarda na Tunnel Of Love (pri čemu je
Tunnel of Love i sam vrlo diskutabilnog karaktera, ali ajde sad, ne može ni
Springsteen svake godine snimiti po jedan Darkness On The Edge Of Town) postala
je himna iskrene, poštene, jednostavne i uzvišene ljubavi. Ljubav je čudo
jedno.
A ova godina, uz
svu ljubav koju dajem i koju mi drugi pružaju, kako god da je počela, ima
vremena da se popravi i bude najbolja, ili samo dobar uvod u najbolju godinu
ikad. I snijeg je već počeo da se topi, to je dobar znak.
No comments:
Post a Comment