Friday, April 24, 2015

RECENZIJA: ESC Life – Access All Areas (2015)



Nazvaću ESC Life novim bendom, misleći pritom na činjenicu da im je ovo prvi album, te da nisu još uvijek zakoračili na našu teritoriju, ni čuvenjem, ni fizički, čak ni onda u oktobru kada su s Grant Hartom (ex Hüsker Dü - za neupućene) odradili midi turneju po Balkanu i malo izvan Balkana, jer kod nas nije bilo sluha za jednu takvu svirku. Ipak, ekipa okupljena oko ovog imena zajedno radi i nastupa već drugu godinu za redom i sve ono što se nakuvalo za „Access All Areas“ je proizvod jedne temeljne saradnje i dubokog promišljanja. Tako se bar čini već nakon prvog slušanja. Članovi benda su, moram to naglasiti, iskusni muzičari, koji su svoju osobenost već ispisali u repertoaru sjajnih hrvatskih bendova (pokojni Hemendex, koji je samo jednim albumom izdigao hrvatsku synth pop scenu do evropskih standarda, ugašeni Man Zero, najbolji post rock instrumentalni bend na našim prostorima koji nikad nisam imala priliku čuti uživo i ne mogu to preboljeti, te i dalje aktivni, slow metal bend Umor, i St!llness, jungle-rock i-još-ponešto atrakcija, koja kod nas ima privrženu bazu fanova). S takvim iskustvom, i s konkretnom vizijom šta od benda i svoje muzike žele, njihov album je produkt zrelog muzičkog destilovanja, talenta, želje za stvaranjem i sviranjem i, na kraju, zabave. Upravo tako i zvuči.
Prvi singl „Bad Influence“, koji je aktuelan već više od mjesec dana, u tragovima je nagovijestio šta od albuma možemo očekivati; između ostalog je zvučalo kao da nam se sprema niz lako pjevljivih i socijalno angažovanih muzičkih minijatura sa zaraznim refrenima. „Bad Influence“ je zaista muzički bogata, zvuči kao da je u igri mnogo više instrumenata nego što zapravo jeste; glas igra posebnu ulogu – bez dominacije u cilju stapanja s ostatkom zvučne slike, s dodatkom eha koji stvara utisak dijaloga, borbe s nematerijalizovanim. Naravno, ima lako pjevljivih stvari, ima i socijalnog segmenta, i kratkih poenti koje se ponavljaju u sluhu refrena, ali i još koječega. Recimo, žustrine pomiješane s milozvučnim prenemaganjem po uzoru na reprezentativnog Roberta Smitha u pjesmi „Absentee“, i do kraja albuma ostaju najubjedljiviji u žešćim varijantama, iako pečat The Curea nakon ove prve pjesme blijedi.  Acces All Areas“ je takođe pankoidna, himnična i opasno ritmična, pjevački najubjedljivija, prosto teren na kome su ESC Life najstrastveniji, i upravo mi nije jasno zašto je baš „Bad Influence“ bio prvi singl, a ne recimo ova naslovna, jer u sebi nosi poetiku albuma na više nivoa, zajedno s „Let It Bleed“ koja nam nudi unutrašnju stranu stvaralačkog poriva, bez lažne skromnosti ili prenaglašene egocentričnosti.
Glede poetike... Onako kako prvijenci rijetko kad budu zaokruženi konceptualno, i ovdje nema neke konkretne tačke oko koje bi se gradila cjelina, pa ipak, pažljivim slaganjem pjesama po ritmičkom principu, po ubjedljivosti, po opštim principima pravljenja kompilacija, a na kraju, ali ne i najmanje važno, i tematskim prelascima s kolektivnog na subjektivno, te uvođenjem intimnosti u minus postupak zarad svevremenskih istina, moglo bi se reći da je album usredsređenošću na prostu stvarnost (pod pretpostavkom da jedna osoba može imati uvid u sve opjevano, bez fantazmagoričnih izleta) i u atmosferičnom smislu itekako povezan.
Nastavlja se hitičnom (da, ovaj bend ima i hit, i to kakav), glasnogovorničkom „What We Want Is Useless“, u kojoj je ponavljanje naslovne fraze zaustavljeno svaki put kad je prijetilo da postane naporno. Razigrana stvar, s dominantnim gitarskim sučeljavanjima, pa po istom principu pretapanjem vokala u horski odjek, te taktičnom i nategnutom ritam mašinerijom. Ono kako se iz mlake, gotovo filmske (ovdje mi na pamet padaju hepiendovski filmovi iz osamdesetih čiji heroji imaju najviše dvadeset pet godina i cijeli im se život preokrene i stavovi promijene u devedeset minuta, nikako apokaliptične sage i psihološke drame) „Band Aid“, naslanjaju na zaraznu i odsutno-emotivnu „She Won't Dance“ je zaista inspirativan momenat na albumu, gdje pažljivi slušalac mora imati bar neku reakciju ili poriv. Slijedi ulijetanje u centifugalnu „Full Circle“, koja za temu ima krizu srednjih godina, ali energiju postpubertetske siline; čini se da je negirajuća u tekstualnom, a impresivno afirmativna u muzičkom smislu. Ovo je ista, ali i drugačija priča o (pseudo)odrastanju, osjenčena izvjesnim strahom, ali i distanciranjem od toga. Porukom bi mogla i zatvoriti jedan ovakav album i gotovo da sam se zapitala zašto nije ostavljena za kraj, ali onda se dogodi „Hero Of The Decade“ i sva filozofija dobije nova značenja, ritam se usporava, gase se svijetla i uspavljuju se demoni uzvišenosti, a bude prizemljenici koje je skenirao zaborav. „Hero Of The Decade“ je pjesma o preusmjeravanju ciljeva, o obesmišljavanju ideala, o preslaganjima prioriteta, s dvostrukim značenjem – pomalo ironije, a pomalo bolne istinitosti. Iz te otužne, gitarski emotivne pjesme, izranja instrumental čija mi uloga i nije najjasnija, osim ako se ponovo ne vratim u neki potencijalni film iz osamdesetih, ne baš Miše Radivojevića, ali zasigurno Milana Jelića, u kome bi umorni, namjenski bend stavio do znanja da je zabava gotova i da je vrijeme da se ide doma. U svakom slučaju, može se iskoristiti kao pauza za vrijeme koje možete ustati s kauča i album pustiti ponovo, za ove sa slabijim tehnologijama. Naravno, „Ostani Uz Mene“ je jedno sjajno odavanje počasti Nenu Belanu, čije ime je postalo sastavni dio svakog pasusa koji govori o uzorima ovog benda.
Na „Access All Areas“ nema prekaljenog buntovništva, niti aktivnog pokušaja da se promijeni svijet, nataložene srdžbe i impulsivnog gađenja, i u tome se najviše možda čita zrelost ovih devet autorskih pjesama, koje članovi benda zajedno potpisuju. Ovdje je slika stabilna, stvarnost se sagledava s jedne spokojne tačke gledišta, s aspekta subjekta koji je u stanju pomirenja s činjenicama, više ih konstatuje, nego što zapravo pokušava nešto da uradi s njima. To ni u tekstualnom, ni u muzičkom smislu. Iako uglavnom zvuče dosta agresivno, u isto vrijeme ta agresija ne predstavlja želju za konkretnim fizičkim nasrtajem, već čisti odušak, izduvavanje (just some angry words in rhyme – poslužiću se stihom iz Let it bleed), pa i zabavu... jer ovaj album je zabavan, ono što bi albumi, u nekom međuprostoru između života i razočarenja u isti, trebalo da nam pruže. U načelu ne mogu tvrditi da ovaj album nije rađen pod nekim pritiskom, ali ako ga je i bilo, ne osjeća se. Možda i najbolja stvar je to što zvuči kao da je svirka uživo, onaj efekat koji je zaista neprocjenjiv za nas koji još uvijek nismo sigurni kad ćemo moći da se nađemo u istoj prostoriji s bendom, a što je već uveliko postalo svojevrsni pečat producenta Marka Mrakovčića.
Žanrovska pomijeranja su itekako zanimljiva, od punka, sirovog rocka, dark popa, preko new vawea, pa dodati na sve to odrednicu „post“, jer su sve uspjeli da izdignu iz sopstvene ljušture i, uprkos pozivanjima na uzore, stvorili su jedinstven zvučni potpis. U najboljem slučaju možemo ih okarakterisati onako kako oni sami sami sebe zaogrnuše odrednicama (stavljajući nam do znanja da im je ovo najmanje važna stvar u životu): bar core / billiard wave / post indie ili prosto ne razmišljati, već samo slušati, slušati i uživati. Jer to je Life, ESC Life.


No comments:

Post a Comment